Bij het plaatsen van een inrijpoort wordt er vaak gekozen tussen twee mogelijkheden, namelijk: de schuifpoort en de dubbele poort. In de meeste gevallen is dit de meest voor de hand liggende keuze. In het artikel schuifpoort VS dubbele poort hebben we eerder uitgelegd welk type poort het best past bij welk type tuin/inrit.
Er zijn echter situaties waar ‘’standaard’’ niet volledig voldoet aan de situatie. In de afgelopen jaren zijn gezinnen steeds vaker in het bezit van 2 auto’s, waarbij een dubbele inrit gebruikelijk is. In dit artikel leest u welke techniek hiervoor gebruikt kan worden en alle mogelijkheden hierin.
Bij een brede inrit is her uiteraard wenselijk dat er voldoende ruimte blijft om met auto’s het erf op te kunnen, maar hoe sluit je je zo’n brede inrit van (bijvoorbeeld) 6 meter af? De bekende oplossing van een dubbele poort is mogelijk, maar daarin is een diepe tuin noodzakelijk, maar niet altijd haalbaar. Daarnaast kan de schuifpoort de juiste oplossing bieden, maar daarbij is een vrije ruimte van 8 meter benodigd. Dit is ook niet altijd vanzelfsprekend in ons dichtbevolkte Nederland.
Er is een oplossing: de dubbele schuifpoort! Hierbij worden twee afzonderlijke schuifpoorten geplaatst, die in het midden samen komen die de inrit afsluiten. Deze toepassing wordt vaker gebruikt voor bedrijven in de logistieksector, maar is perfect toepasbaar in bovenstaande situatie.
De dubbele schuifpoort heeft alle functionele voordelen van een schuifpoort, en bovendien is de tijd van volledige opening half zo lang! Daarnaast neemt het geen ruimte in op de oprit en is het een perfecte oplossing wanneer er minder ruimte is in de breedte van het perceel.
De schuifpoort kan uiteraard worden voorzien van automatisering. De twee schuifpoorten worden aangedreven door twee aandrijfmechanismen, maar kunnen met één handzender worden bediend. Houd er echter wel rekening mee dat een geautomatiseerde dubbele schuifpoort twee aandrijfmotoren nodig heeft, waardoor de prijs hoger uitvalt dan een ‘’standaard’’ inrijpoort.